اناجیل واعمال رسولان | رسالات پولس رسول | رساله عبرانیان | رساله یعقوب | رسالات پطرس رسول | رسالات یوحنا رسول | رساله یهودا | کتاب مکاشفه | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
انجیل متی | رومیان | افسسسیان | دوم تسالونیکیان | عبرانیان | یعقوب | اول پطرس | اول یوحنا | یهودا | مکاشفه | |
انجیل مرقس | اول قرنتیان | فیلیپیان | اول تیموتاوس | دوم پطرس | دوم یوحنا | |||||
انجیل لوقا | دوم قرنتیان | کولسیان | دوم تیموتاوس | سوم یوحنا | ||||||
انجیل یوحنا | غلاطیان | اول تسالونیکیان | تیطس | |||||||
اعمال رسولان | فلیمون | |||||||||
فهرست کلام خدا: عهد جدید | X   پنجره را ببندید |
انجیل متی (فصل ۱۱)
نظر مسیح در مورد یحیی تعمید دهنده
1 و چون عیسی این وصیّت را با دوازده شاگرد خود به اتمام رسانید، از آنجا روانه شد تا در شهرهای ایشان تعلیم دهد و موعظه نماید.
2 و چون یحیی در زندان، اعمال مسیح را شنید، دو نفر از شاگردان خود را فرستاده،
3 بدوگفت، آیا آن آینده تویی یا منتظر دیگری باشیم؟
4 عیسی در جواب ایشان گفت، بروید و یحیی را از آنچه شنیده و دیدهاید، اطّلاع دهید
5 که کوران بینا میگردند و لنگان به رفتار میآیند و ابرصان طاهر و کران شنوا و مردگان زنده میشوند و فقیران بشارت میشنوند؛
6 و خوشابحال کسی که در من نلغزد.
7 و چون ایشان میرفتند، عیسی با آن جماعت دربارهٔ یحیی آغاز سخن کرد که بجهت دیدن چه چیز به بیابان رفته بودید؟ آیا نییی را که از باد در جنبش است؟
8 بلکه بجهت دیدن چه چیز بیرون شدید؟ آیا مردی را که لباس فاخر در بر دارد؟ اینک، آنانی که رخت فاخر میپوشند در خانههای پادشاهان میباشند.
9 لیکن بجهت دیدن چه چیز بیرون رفتید؟ آیا نبی را؟ بلی به شما میگویم از نبی افضلی را!
10 زیرا همان است آنکه دربارهٔ او مکتوب است، اینک، من رسول خود را پیش روی تو میفرستم تا راه تو را پیش روی تو مهیّا سازد.
11 هرآینه به شما میگویم که از اولاد زنان، بزرگتری از یحیی تعمیددهنده برنخاست، لیکن کوچکتر در ملکوت آسمان از وی بزرگتر است.
12 و از ایّام یحیی تعمیددهنده تا الآن، ملکوت آسمان مجبور میشود و جبّاران آن را به زور میربایند.
13 زیرا جمیع انبیا و تورات تا یحیی اخبار مینمودند.
14 و اگر خواهید قبول کنید، همان است الیاس که باید بیاید.
15 هر که گوش شنوا دارد بشنود.
16 لیکن این طایفه را به چه چیز تشبیه نمایم؟ اطفالی را مانند که در کوچهها نشسته، رفیقان خویش را صدا زده،
17 میگویند، برای شما نی نواختیم، رقص نکردید؛ نوحه گری کردیم، سینه نزدید.
18 زیرا که یحیی آمد، نه میخورد و نه میآشامید، میگویند دیو دارد.
19 پسر انسان آمد که میخورَد و مینوشد، میگویند، اینک، مردی پرخور و میگسار و دوست باجگیران و گناهکاران است. لیکن حکمت از فرزندان خود تصدیق کرده شده است.
20 آنگاه شروع به ملامت نمود بر آن شهرهایی که اکثر از معجزات وی در آنها ظاهر شد زیرا که توبه نکرده بودند،
21 وای بر تو ای خورَزین! وای بر تو ای بیت صیدا! زیرا اگر معجزاتی که در شما ظاهر گشت، در صور و صیدون ظاهر میشد، هرآینه مدّتی در پلاس و خاکستر توبه مینمودند.
22 لیکن به شما میگویم که در روز جزا حالت صور و صیدون از شما سهلتر خواهد بود.
23 و تو ای کفرناحوم که تا به فلک سرافراشته ای، به جهنّم سرنگون خواهی شد زیرا هرگاه معجزاتی که در تو پدید آمد در سدوم ظاهر میشد، هرآینه تا امروز باقی میماند.
24 لیکن به شما میگویم که در روز جزا حالت زمین سدوم از تو سهلتر خواهد بود.
25 در آن وقت، عیسی توجّه نموده، گفت، ای پدر، مالک آسمان و زمین، تو را ستایش میکنم که این امور را از دانایان و خردمندان پنهان داشتی و به کودکان مکشوف فرمودی!
26 بلی ای پدر، زیرا که همچنین منظور نظر تو بود.
27 پدر همهچیز را به من سپرده است و کسی پسر رانمیشناسد بجز پدر و نه پدر را هیچ کس میشناسد غیر از پسر و کسی که پسر بخواهد بدو مکشوف سازد.
28 بیایید نزد من ای تمام زحمتکشان و گرانباران و من شما را آرامی خواهم بخشید.
29 یوغ مرا بر خود گیرید و از من تعلیم یابید زیرا که حلیم و افتاده دل میباشم و در نفوس خود آرامی خواهید یافت؛
30 زیرا یوغ من خفیف است و بار من سبک.
تفسیر فشرده آیات
1 منظور از «شهرهای ایشان»، همان منطقه جلیل است.
2متی در (۱۲:۴) به زندانی شدن یحیی (یوحنا) تعمید دهنده اشاره می کند و علت آنرا در (۱۴: ۳و۴) شرح میدهد.
3 یحیی تعمید دهنده با توجه به نبوت مذکور در (اشعیاء۲:۶۱) تصور میکرد که یکی از مأموریتهای مسیح، اِعمال داوری الهی بر گناهکاران بود و این مسئله به وضوح در (متی۱۲:۳) آمده است. این در حالی است که مسیح آمده بود تا گناهکاران را نجات بخشد و به آنان حیات جاودانی عطا کند. زمان داوری در آینده ای دور و در هنگام بازگشت ثانویه مسیح اتفاق خواهد افتاد. بنابراین مسیح به دور از شهر اورشلیم ( جایی که طبق نبوتهای عهد عتیق می بایست پادشاهی هزار ساله خود را استوار سازد) مشغول شفا دادن و انجام معجزات بسیار در نواحی جلیل بود. طبیعتا این مسئله به همراه شرایط دشوار زندان، شک و تردیدهایی را برای یحیی به وجود آورده بود. توجه کنید که مسیح در(لوقا۱۸:۴) هنگام نقل قول از (اشعیاء۱:۶۱و۲) بخش نهایی آیه دوم را حذف می کند زیرا مربوط به بازگشت ثانویه وی بود.
6-4مسیح در حضور شاگردان یحیی معجزات بزرگی انجام داد تا شاهدان عینی این معجزات باشند و گزارش آن را به یحیی بدهند. در اینجا دقیقا پیشگویهای عهد عتیق در مورد مسیح به انجام رسید(اشعیاء۵:۳۵ و۶، ۱۸:۲۹و۱۹ ، ۱:۶۱).
عیسی مسیح برای داوری جهان نیامده بود بلکه تا «گمشدگان را بجوید و نجات بخشد». داوری ملل، مربوط به بازگشت ثانویه مسیح است که وی برتخت پادشاهی خود در اورشلیم نشسته و بر کل زمین به مدت هزارسال حکمرانی خواهد کرد. توجه کنید که داوری ملل جهان با داوری نهایی آخر زمان که به داوری «تخت سفید بزرگ» نیز معروف است متفاوت میباشد(مکاشفه۱۱:۲۰-۱۵).
9-7 عیسی با تائید جایگاه والای یحیی در سلسله انبیاء اسرائیل، از ایمان و سر سپردگی یحیی نسبت به خود دفاع می کند.
10 (ملاکی نبی۱:۳)
11 یحیی به عنوان آخرین نبی عهد عتیق از این نظر از همه انبیاء پیشین بزرگتر بود که او عملا شاهد آمدن مسیح موعود و تحقق پیشگویی های عهد عتیق در مورد مسیح بود. وی این شایستگی را یافته بود تا راه را برای آمدن مسیح مهیا سازد. از سوی دیگر شاگردان مسیح نه تنها شاهد اعمال عظیم و تعالیم مسیح که مهمتر از همه، شاهد مرگ ، قیام از مردگان و صعود مسیح به آسمان نیز بودند. همچنین خدای روح القدس به رسولان مسیح مکاشفاتی از حقایق و اسرار الهی که از بدو عالم پوشیده و نهان بودند الهام کرد. ایمانداران واقعی به مسیح در سراسر تاریخ نیز درک بسیار کاملتری از حقایق الهی نسبت به ایمانداران عهد عتیق دارند و بنابراین از این نظر فرزندان ملکوت مسیح و عهد جدید از یهودیان عهدعتیق برتر هستند.
15-12 یحیی تعمید دهنده، مسیح و رسولان که پیغام ملکوت آسمان را اعلام می کردند توسط جباران (علمای مذهبی و سیاسی قوم یهود) تحت آزار و جفا قرار گرفتند به طوری که یحیی راهی زندان شد و در نهایت هیرودیس او را به قتل رساند. مسیح مصلوب گشت و بسیاری از شاگردان و پیروان مسیح مورد جفا قرار گرفتند یا به شهادت رسیدند. علمای سیاسی-مذهبی قوم یهود نیز برای کسب آزادی و استقلال سیاسی قوم یهود و شکوفایی اقتصادی به دنبال برقراری ملکوتی دنیوی بودند. بر خلاف آنان مسیح وعده ملکوت آسمانی را می داد که در آن همه انسانها (چه یهود و چه غیر یهود) از گناه و مرگ ابدی نجات می یابند. بنابراین طبیعت و اهداف این دو ملکوت کاملا با هم متفاوت و در کشمکش با یکدیگر بودند. پیغام یحیی و ملکوتی که یحیی به آن بشارت می داد هماهنگ با پیغام مسیح بود؛ اگر قوم یهود پیغام یحیی و در پی آن مسیح را می پذیرفتند و با توبه و ایمان به آنان جواب لبیک می دادند آنگاه یحیی تعمید دهنده تحقق کامل این پیشگویی در عهد عتیق می بود: «۵ اینک من ایلیای نبی را پیش از فرا رسیدن روز عظیم و مَهیب خداوند، نزد شما خواهم فرستاد. ۶ او دل پدران را به سوی فرزندان، و دل فرزندان را به سوی پدران باز خواهد گردانید، مبادا بیایم و این سرزمین را به لعنتِ نابودی کامل بزنم.» (ملاکی نبی۵:۴). ولی چون در عمل قوم یهود، پیغام یحیی و مسیح را نپذیرفتند و رد کردند؛ تحقق کامل آن پیشگویی در آینده اتفاق خواهد افتاد(مکاشفه۳:۱۱-۱۴). ولی بدون شک یحیی تعمید دهنده تحقق ناقص پیشگویی فوق بود(لوقا۱۷:۱).
19-16 هر چند قوم یهود و علمای مذهبی، پیغام یحیی تعمید دهنده و مسیح را نپذیرفتند ولی درستی و حقانیت کلام یحیی و مسیح با توجه به نتایج حاصل از آن به اثبات رسید و در مقابل نادرستی نظر مخالفان انجیل عیسی مسیح نیز از نتایجش قابل ارزیابی است.
21 خورزین، بیت صیدا و کفرناحوم از شهرهای ساحلی واقع در شمال غربی دریاچه جلیل بودند. صور و صیدون واقع در ناحیه فینیقیه و از شهرهای ساحلی دریای مدیترانه بودند. پیشگویی (حزقیال نبی ۲۶-۲۸) در مورد نابودی شهرهای صور و صیدون، با جزئیات شگفت انگیزی در تاریخ بوقوع پیوسته است.
22 این آیه نشان می دهد که درجات مختلفی از مجازات در جهنم برای بی ایمانان وجود دارد(متی۱۵:۱۰؛ مرقس۱۱:۶؛ لوقا۴۷:۱۲و۴۸؛ عبرانیان۲۹:۱۰).
23 کفرناحوم مرکز فعالیتهای مسیح در ناحیه جلیل بود. در حالی که در هیچکدام ازاناجیل ذکری از بی احترامی و توهین مردم کفرناحوم نسبت به مسیح نشده است ولی گناه بی تفاوتی مردم این شهر نسبت به مسیح و پیغام انجیل با وجود اعمال و معجزات عظیم مسیح در آن شهر در مقایسه با گناهان مردم شریر سدّوم و غموره بدتر بود.
25 در اینجا رهبران مذهبی قوم یهود(فریسیان،کاتبان،صدوقیان،کاهنان) که به اصطلاح نخبگان و افراد ممتاز جامعه بشمار می آمدند به عنوان «دانایان و خردمندان» و پیروان و شاگردان مسیح به عنوان «کودکان و شیرخوارگان» معرفی شده اند. خداوند حقایق ازلی و ابدی را از کسانی که خود را حکیم و دانا می پندارند می پوشاند و به فروتنان و افتادگان مکشوف می سازد.
26و27 این آیات حاکمیت مطلق خدا در تحقق نقشه هایش را به وضوح نشان می دهند؛ بر خلاف تصور بسیاری اراده انسان هیچ نقشی در آن ایفا نمی کند.
28 این آیه مانند اولین «خوشابحال» موعظه سرکوه مسیح است (متی۳:۵). زحمتکشان و گرانباران کسانی هستند که زیر بار گناه و نتایج آن خم شده اند و با زحمت و تقلای انسانی (انجام قوانین، شریعت، رسوم و سنن مذهبی) قادر نیستند از اسارت گناه آزاد شوند. هر چند این دعوت مسیح جنبه عمومی دارد، ولی کسانی می توانند به این دعوت جواب لبیک دهند که به گرانبار بودن، ورشکستگی و فقر روحانی خود واقفند و این خود مستلزم کار روح خدا در قلب انسان است.
29و30 آرامش و صلح واقعی، در نجات و رستگاری از گناه و نتیجه گناه یعنی مرگ ابدی حاصل می گردد. این نجات هدیه ای است که مسیح با قربانی خود برروی صلیب و قیام از مردگان برای همه انسان ها فراهم آورده است. بنابراین برای داشتن حیات ابدی دیگر نیازی به تقلای بیهوده انسانی نیست و صرفا باید با ایمان آنرا پذیرفت.
راهنمایی
پنجره را ببندید X
با کلیک روی شماره آیات، تفسیر آنها را انتهای متن مطالعه کنید و با کلیک مجدد روی شماره آیات در بخش تفسیر به مکان اول در متن کتاب مقدس برگردید. برخی از آیات به دلیل وضوح معنایی تفسیر نشده اند و با کلیک روی شماره آنها اتفاقی نمی افتد.
همچنین با کلیک روی کلمات آبی رنگ و نگاه داشتن ماوس روی آنها در متن کتاب مقدس اطلاعات بیشتری در مورد آن کلمه در پنجره ای دیگر ظاهر می شود که با حرکت ماوس از روی کلمه آبی رنگ، آن پنجره بسته می شود.